Sosnowiec liderem w aktywizacji zawodowej młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Powiatowy Urząd Pracy w Sosnowcu oraz Zespół Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu od ponad dwóch lat realizują nowatorski projekt wspierający aktywizację zawodową młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Inicjatorem przedsięwzięcia była szkoła, a urząd pracy dołączył jako kluczowy partner. Wysiłki te zostały wyróżnione w prestiżowym konkursie „Lider Aktywizacji Osób Młodych 2024", organizowanym przez Fundację Promocji Inicjatyw Społecznych POLPROM. Tytuł Lidera oraz nagrodę specjalną odebrały Pani Agnieszka Bondaruk, Zastępca Dyrektora PUP w Sosnowcu, i Pani Iwona Durek, Dyrektor ZSS nr 4 w Sosnowcu.
Praktyki z perspektywą
Program koncentruje się na przygotowaniu uczniów do wejścia na otwarty rynek pracy poprzez praktyki zawodowe realizowane na terenie urzędu. Uczestnikami są uczniowie starszych klas ZSS, zazwyczaj młodzi dorośli w wieku około 20 lat. Kluczowym celem projektu jest zapewnienie im realnych perspektyw zatrudnienia, zamiast ograniczania ich do placówek terapeutycznych.
Podczas praktyk uczniowie zdobywają umiejętności archiwizacji dokumentów – zarówno w formie tradycyjnej, jak i cyfrowej. Spotkania odbywają się raz w tygodniu pod opieką pracowników urzędu i szkoły. Program oferuje także możliwość dalszego rozwoju w formie staży zawodowych finansowanych przez PFRON.
Efekty, które inspirują
Pierwsza edycja zakończyła się sukcesem – dwoje absolwentów zostało przyjętych na półroczne staże w urzędzie, gdzie zajmują się cyfrową archiwizacją dokumentów. Staże pozwalają ocenić ich zdolności oraz przygotowanie do stałego zatrudnienia. Jeśli wyniki będą pozytywne, młodzi pracownicy znajdą stałe zatrudnienie na stanowiskach pomocy administracyjnych.
![](/documents/2125965/9b99a6e3-8c59-4ad6-8665-9d21372a5df1)
Współpraca z rodzinami
Projekt jest realizowany w ścisłej współpracy ze szkołą i rodzicami uczestników. Regularny kontakt pozwala wspierać młodzież na każdym etapie adaptacji zawodowej. Urząd pracy zapewnia wszystkie niezbędne narzędzia, a działania przebiegają w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia.
„Współpraca instytucji publicznych, pracodawców i organizacji pozarządowych jest kluczowa. Takie inicjatywy nie tylko poprawiają jakość życia młodych ludzi, ale również budują bardziej otwarte i inkluzywne społeczeństwo" – podkreśla dr Ewa Gawlik, terapeuta i wychowawca w szkole, opiekun uczestników projektu.
Zmiana perspektyw na zatrudnienie
Celem projektu jest nie tylko aktywizacja zawodowa, ale również zmiana postrzegania osób z niepełnosprawnością intelektualną na rynku pracy.
„Pokazujemy, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną są wartościowymi pracownikami" – mówi Pani Agnieszka Bondaruk.
Druga edycja programu, rozpoczęta we wrześniu 2024 roku, ma szansę zainspirować inne instytucje i firmy w regionie do otwierania się na zatrudnianie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Sosnowiec udowadnia, że zaangażowanie i współpraca mogą budować przyszłość bez barier.
Praktyki z perspektywą
Program koncentruje się na przygotowaniu uczniów do wejścia na otwarty rynek pracy poprzez praktyki zawodowe realizowane na terenie urzędu. Uczestnikami są uczniowie starszych klas ZSS, zazwyczaj młodzi dorośli w wieku około 20 lat. Kluczowym celem projektu jest zapewnienie im realnych perspektyw zatrudnienia, zamiast ograniczania ich do placówek terapeutycznych.
Podczas praktyk uczniowie zdobywają umiejętności archiwizacji dokumentów – zarówno w formie tradycyjnej, jak i cyfrowej. Spotkania odbywają się raz w tygodniu pod opieką pracowników urzędu i szkoły. Program oferuje także możliwość dalszego rozwoju w formie staży zawodowych finansowanych przez PFRON.
Efekty, które inspirują
Pierwsza edycja zakończyła się sukcesem – dwoje absolwentów zostało przyjętych na półroczne staże w urzędzie, gdzie zajmują się cyfrową archiwizacją dokumentów. Staże pozwalają ocenić ich zdolności oraz przygotowanie do stałego zatrudnienia. Jeśli wyniki będą pozytywne, młodzi pracownicy znajdą stałe zatrudnienie na stanowiskach pomocy administracyjnych.
Współpraca z rodzinami
Projekt jest realizowany w ścisłej współpracy ze szkołą i rodzicami uczestników. Regularny kontakt pozwala wspierać młodzież na każdym etapie adaptacji zawodowej. Urząd pracy zapewnia wszystkie niezbędne narzędzia, a działania przebiegają w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia.
„Współpraca instytucji publicznych, pracodawców i organizacji pozarządowych jest kluczowa. Takie inicjatywy nie tylko poprawiają jakość życia młodych ludzi, ale również budują bardziej otwarte i inkluzywne społeczeństwo" – podkreśla dr Ewa Gawlik, terapeuta i wychowawca w szkole, opiekun uczestników projektu.
Zmiana perspektyw na zatrudnienie
Celem projektu jest nie tylko aktywizacja zawodowa, ale również zmiana postrzegania osób z niepełnosprawnością intelektualną na rynku pracy.
„Pokazujemy, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną są wartościowymi pracownikami" – mówi Pani Agnieszka Bondaruk.
Druga edycja programu, rozpoczęta we wrześniu 2024 roku, ma szansę zainspirować inne instytucje i firmy w regionie do otwierania się na zatrudnianie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Sosnowiec udowadnia, że zaangażowanie i współpraca mogą budować przyszłość bez barier.