Niezbędne dokumenty:
- dowód osobisty lub inny dokument tożsamości, np. paszport (do wglądu podczas rejestracji osobistej);
- świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenia o ukończonych szkoleniach;
- świadectwa pracy i inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień przysługujących na podstawie przepisów ustawy;
- dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli takie posiadasz;
- dokumenty potwierdzające rodzaj i stopień niepełnosprawności (dotyczy osób, które mają ustalony stopień niepełnosprawności).
Jakie dane będą potrzebne do wypełnienia wniosku o rejestrację bezrobotnego?
Wniosek o rejestrację bezrobotnego zawiera następujące dane:
- imię (imiona) i nazwisko;
- obywatelstwo albo obywatelstwa;
- numer PESEL, a w przypadku jego braku – datę i miejsce urodzenia, płeć, rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
- stan cywilny oraz informację o posiadaniu przez małżonka statusu bezrobotnego albo poszukującego pracy;
- liczbę dzieci na utrzymaniu, daty ich urodzenia oraz informację o samotnym wychowywaniu dzieci;
- informację o posiadaniu Karty Dużej Rodziny;
- informację o byciu opiekunem osoby niepełnosprawnej;
- adres zamieszkania oraz adres do doręczeń, a także adres elektroniczny lub numer telefonu lub inne dane kontaktowe, jeżeli posiada;
- wykształcenie;
- ukończone szkoły;
- zawody wyuczone, zawody wykonywane lub kwalifikacje cząstkowe w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji;
- zawód, w którym osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny chciałaby pracować i ma ku temu odpowiednie kompetencje i kwalifikacje potwierdzone stosownymi dokumentami lub udokumentowanąciągłość pracy w okresie minimum 3 miesięcy;
- znajomość języków obcych wraz z poziomem znajomości tych języków;
- posiadane uprawnienia i ukończone szkolenia zwiększające szanse na podjęcie i utrzymanie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej;
- rodzaj i stopień niepełnosprawności, jeżeli dotyczy;
- okresy zatrudnienia z podaniem nazwy pracodawcy, zajmowanego stanowiska pracy, wymiaru czasu pracy i podstawy wykonywania pracy;
- okresy wykonywania innej pracy zarobkowej i opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności;
- inne okresy zaliczane do okresu uprawniającego do zasiłku, o których mowa w ustawie;
- sposób rozwiązania ostatniego stosunku pracy albo stosunku służbowego w zakresie koniecznym do ustalenia uprawnień do zasiłku;
- kierunki szkoleń, którymi osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny jest zainteresowana, ewentualne zainteresowanie podjęciem zatrudnienia w państwach należących do UE, EOG, państwach niebędących stronami umowy o EOG, które mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów z UE, oraz informacje o gotowości do wyrażenia zgody albo jej braku na przetwarzanie danych osobowych wraz z ich zakresem na podstawie przepisów Unii Europejskiej o sieci EURES;
- fakty niezbędne do ustalenia możliwości przyznania statusu bezrobotnego (art. 2 pkt 1 ustawy);
- numer rachunku płatniczego, w celu przekazywania przyznanych świadczeń;
- informacje niezbędne do zgłoszenia bezrobotnego lub członka jego rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego;
- informację o posiadanym statusie pobytowym w Polsce – w przypadku cudzoziemca.
Odpowiedzialność za przekazane dane
Informacje i dane przedstawione we wniosku o rejestrację jako bezrobotny składasz się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy jest dobrowolna i można jej dokonać w dowolnym momencie (ustawa nie narzuca określonego terminu).
Warto zachowywać dokumenty z urzędu (np. decyzję o zarejestrowaniu), gdyż mogą się okazać przydatne przy późniejszej weryfikacji informacji.
Brakuje Ci świadectwa pracy, a firma pracodawcy już nie istnieje? Na stronach internetowych www.zus.pl i archiwa.gov.pl znajdziesz wyszukiwarki, za pomocą których można ustalić miejsce przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej byłego pracodawcy.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (art. 55 ust. 3, 5-7, 9-10)