W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Jeśli ubiegasz się o zarejestrowanie jako bezrobotny, powinieneś złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania.
Metody rejestracji w urzędzie pracy
W celu dokonania rejestracji jako osoba bezrobotna:
składasz wniosek o rejestrację za pośrednictwem formularza elektronicznego udostępnionego w systemie teleinformatycznym praca.gov.pl lub
zgłaszasz się osobiście do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Internetowa rejestracja w powiatowym urzędzie pracy
Pełnej rejestracji jako osoba bezrobotna za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji możesz dokonać na stronie praca.gov.pl. Z tej opcji możesz skorzystać, o ile dysponujesz:
potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP / login.gov.pl) albo
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym (kwalifikowany podpis elektroniczny).
W celu rejestracji jako bezrobotny wypełniasz wniosek „Zgłoszenie do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)”, który dostępny jest na stronie www.praca.gov.pl. Do wniosku dołączasz wymagane dokumenty, które muszą zostać wcześniej zeskanowane (skan dowodu osobistego nie jest tutaj wymagany). Sam wniosek musi zostać opatrzony jednym z powyżej opisanych bezpiecznych podpisów.
Od kiedy nabywa się status bezrobotnego?
Status osoby bezrobotnej nabędziesz z dniem, w którym:
złożyłeś kompletny elektroniczny wniosek o dokonanie rejestracji jako bezrobotny na stronie praca.gov.pl (potwierdzeniem rejestracji jest decyzja o nadaniu statusu osoby bezrobotnej, jaką urząd pracy wysyła po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku),
zgłosiłeś się do PUP – po poświadczeniu własnoręcznym podpisem przekazanych przez Ciebie danych i złożeniu, w obecności pracownika PUP wymaganych oświadczeń (potwierdzeniem rejestracji jest decyzja o nadaniu statusu osoby bezrobotnej, jaką urząd pracy wydaje w tym samym dniu).
Odmowa rejestracji
Powiatowy urząd pracy nie zarejestruje Cię rejestracji w sytuacji, kiedy:
odmówisz przekazania wymaganych danych,
odmówisz poświadczenia przekazanych danych i oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu,
nie podpiszesz jednym z wymaganych podpisów (kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym, podpisem osobistym lub własnoręcznym) wniosku, załączonych do niego dokumentów, oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz oświadczenia o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu
Pamiętaj! Rejestracja bezrobotnego w urzędzie pracy wyłącza możliwość rejestracji tej osoby jako:
poszukującego pracy oraz posiadania takiego statusu przez okres posiadania statusu bezrobotnego;
bezrobotnego w innym urzędzie pracy.
Przydatne informacje
Szczegółowe informacje na temat uzyskania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej dostępne są na stronie epuap.gov.pl
Instrukcja rejestracji on-line znajduje się na stronie internetowej psz.praca.gov.pl