Wydawca treści

Nowe spojrzenie na wsparcie przedsiębiorczości

____________________________________________________________________________
Nowe spojrzenie na wsparcie przedsiębiorczości
Projekt pilotażowy, wspierający lokalną przedsiębiorczość, finansowany ze środków rezerwy Funduszu Pracy

Okres realizacji projektu: 01.10.2021 r. - 31.03.2023 r.

Dofinansowanie: 650 800 PLN

Ostateczna wartość: 513 221,91 PLN
___________________________________________________________________________

Projekt zakładał wypłatę 20 grantów na rozpoczęcie działalności gospodarczej w kwocie nieprzekraczającej 32 000,00 zł, co w przybliżeniu odpowiadało ówczesnej 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia za pracę.

Czynnikiem odróżniającym grant od standardowych środków wypłacanych na ten cel zgodnie z Ustawą,był jego podział na:
  • dotację służącą wyposażeniu działalności w środki techniczne i aktywa obrotowe;
  • comiesięczne wsparcie pomostowe, z przeznaczeniem na pokrycie obligatoryjnych, cyklicznych opłat wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej, udzielane przez pierwszych 6 miesięcy funkcjonowania firmy (np. koszty ZUS, czynsz za lokal, koszty obsługi księgowej).
Podział kwotowy wsparcia pomiędzy obie jego formy zależał od decyzji osoby bezrobotnej (przy założeniu, że wartość wsparcia pomostowego zawierała się w przedziale od 1000,00 zł do 2800,00 zł / m-ąc).
____________________________________________________________________________
Przedsięwzięcie było odpowiedzią na potrzeby osób, które:
  • planowały rozpoczęcie działalności opartych na prowadzeniu punktów stacjonarnych lub takich, których wykonywanie wymagało bardziej wiedzy / wykształcenia, aniżeli środków technicznych;
  • posiadały obawy związane ze stabilnością oraz możliwościami rozwoju firmy w początkowym, z reguły najtrudniejszym, okresie jej prowadzenia lub / i obawiały się możliwych przestojów spowodowanych obostrzeniami epidemiologicznymi.
___________________________________________________________________________

Poniżej zamieszczamy rezultaty osiągnięte w trakcie realizacji projektu:
  • liczba bezrobotnych mieszkańców Sosnowca, którzy założyli w ramach projektu jednoosobowe działalności gospodarcze – 17;
  • liczba jednoosobowych działalności gospodarczych, którym udzielono wsparcie w postaci jednorazowej dotacji w ramach projektu – 17;
  • liczba jednoosobowych działalności gospodarczych, które objęto wsparciem pomostowym w ramach projektu (nie uwzględnia wsparcia w całości zwróconego realizatorowi projektu) – 16
___________________________________________________________________________

AKTUALNOŚCI ARCHIWALNE
______________________________________________________________________________
13.02.2023 r.

Na stronie internetowej projektu zamieszczone zostało oświadczenie dotyczące odzyskania (bądź nieodzyskania) podatku VAT od towarów i usług zakupionych ze środków grantu na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Przypominamy Państwu o konieczności złożenia niniejszego oświadczenia w terminie nieprzekraczającym dwóch miesięcy po upływie 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej założonej w ramach projektu.

______________________________________________________________________________
18.02.2022 r.

W dniu dzisiejszym opublikowaliśmy wzór umowy o przyznanie grantu, co umożliwia nam rozpoczęcie procesu podpisywania z Państwem umów na udzielenie niniejszego wsparcia.

Prosimy o zapoznanie się ze wzorem umowy, a następnie o ustalenie możliwego terminu  jej podpisania, dogodnego dla Państwa, jak i osób poręczających i przekazanie swojej propozycji pracownikom Urzędu, telefonicznie bądź mailowo (32/297-87-51, lhoksa@pup.sosnowiec.pl). Proponowany termin powinien zawierać się w godzinach od 8:30 do 14:30.

Przypominamy, iż poza Wnioskodawcą, wymagana jest obecność jego małżonka (o ile dotyczy), obu osób poręczających oraz ich małżonków (o ile dotyczy). Ci z Państwa, którzy planują wnieść zabezpieczenie w formie poręczenia przez dwie osoby fizyczne, zarówno cywilnego, jak i wekslowego, zobowiązani są do przedłożenia wypełnionych oświadczeń poręczycieli w terminie co najmniej 2 dni roboczych przed planowanym dniem podpisania Umowy.
______________________________________________________________________________
14.02.2022 r.
(aktualizacja - 15.02.2022 r. - tekst kursywą)

W związku z licznymi pytaniami dotyczacymi procedury postępowania po otrzymaniu informacji o przyznaniu grantu, poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje w tym zakresie.

1. Większość z Państwa zadeklarowała zamiar wniesienia zabezpieczenia wypłaty grantu w formie poręczenia przez dwie osoby fizyczne bądź poręczenia wekslowego. Aby zabezpieczyć dotację w ten sposób, w pierwszej kolejności należy dostarczyć do tut. Urzędu stosowne oświadczenia wypełnione przez przyszłych poręczycieli (wzór oświadczenia został zamieszczony poniżej). Oświadczenia te służą potwierdzeniu warunków koniecznych do spełnienia przez osoby poręczające. W przypadku wątpliwości, co do sposobu ich wypełnienia, prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikami Urzędu. Przypominamym, iż wymogi stawiane przed poręczycielami zawarte zostały na stronach 14 i 15 Regulaminu. Osoby, które wybrały formę poręczenia inną od wskazanych powyżej, zostaną poinformowane indywidualnie o sposobie jej wniesienia.

2. W tym tygodniu na stronie internetowej pojawi się wzór Umowy na udzielenie grantu. Aktualnie dokument ten oczekuje na akceptację działu prawnego tut. Urzędu. Po udostępnieniu przedmiotowej Umowy na niniejszej stronie, będziemy kontaktować się z Państwem w celu ustalenia terminu jej zawarcia. Należy pamiętać, że faktyczne wniesienie zabezpieczenia następuje w momencie zawarcia Umowy, a więc w dniu jej podpisania konieczna jest obecność w Urzędzie (wraz z małżonkami), zarówno Państwa, jak i obu poręczycieli. Jednocześnie prosimy, aby dzień złożenia przez Państwa oświadczeń poręczycieli następował przynajmniej dwa dni robocze przed planowanym dniem podpisania Umowy, tak aby tut. Urząd miał mozliwość ewentualnej weryfikacji oświadczeń.

3. Podpisanie Umowy i wniesienie przez Państwa poręczenia umożliwi wypłatę środków jednorazowej dotacji. Zgodnie z Regulaminem, środki jednorazowej dotacji zostaną Państwu przekazane w terminie do 5 dni roboczych od dnia zawarcia Umowy. Od tego momentu (dnia otrzymania środków dotacji) mogą Państwo uruchomić działalność gospodarczą. Maksymalnie mają Państwo na to 1 miesiąc. UWAGA! Uczestnicy, którzy nie posiadają NIP muszą zarejestrować działalność gospodarczą po dniu podpisania Umowy, jednak przed dniem wypłaty środków finansowych, z zatrzeżeniem, że data uruchomienia działalności, wskazana podczas rejestracji firmy, będzie następować co najmniej 5 dni roboczych po dniu podpisania Umowy. Taka procedura podyktowana jest faktem, iż obowiązujące regulacje, dotyczące pomocy de minimis, nie pozwalają w praktyce na udzielenie przedmiotowej pomocy bez wskazania NIP podmiotu (osoby), na rzecz którego wsparcie jest wypłacane.

4. Wypłata pierwszej transzy wsparcia pomostowego nastąpi w terminie do 5 dni roboczych od dnia rozpoczęcia przez Państwa prowadzenia działalności i poinformowania Urzędu o tym fakcie.

Na koniec chcielibyśmy prosić Państwa o cierpliwość i wyrozumiałośc w kwestii czasu potrzebnego na realzację wsparcia. Dokładamy wszelkich starań, aby proces podpisywania umów rozpoczął się w tygodniu następnym, tj. 21-25 lutego.


______________________________________________________________________________
10.02.2022 r.

Informujemy o zakończeniu prac Komisji Oceny Wniosków o przyznanie grantu. Dziś zatwierdzony został protokół uwzględniający wyniki punktowe złożonych przez Państwa zgłoszeń.

Rekomendacje do otrzymania dofinansowania uzyskało 19 Wniosków.

W dniu jutrzejszym poinformujemy Państwa indywidualnie, za pośrednictwem poczty elektronicznej, o wyniku uzyskanym przez Państwa Wniosek. Wkrótce otrzymacie Państwo również listowne informacje w tym zakresie.

______________________________________________________________________________
01.02.2022 r.

W dniu dzisiejszym rozpoczynamy ocenę merytoryczną złożonych przez Panstwa Wniosków o przyznanie grantu, które pozytywnie przeszły ocenę formalną. Wnioski, które wymagały naniesienia poprawek formalnych i nie zostały jeszcze przez Państwa skorygowane, zostaną poddane ocenie merytorycznej w kolejnych dniach. Proces oceny Wniosków planujemy zakończyć do piątku, 4 lutego 2022 r.
______________________________________________________________________________
26.01.2022 r.

W dniu dzisiejszym skompletowaliśmy 20 Wniosków o przyznanie grantu, które zostaną rozpatrzone na pierwszym posiedzeniu Komisji Oceny Wniosków. Zgodnie z Regulaminem projektu, Wnioski o grant można składać jeszcze przez następne dwa dni robocze, a więc do piątku, 28 stycznia (włącznie). Będą one umieszczone na liście rezerwowej i poddane ocenie (wg kolejności ich wpływu), w przypadku negatywnej weryfikacji wniosku z "pierwszej dwudziestki".
______________________________________________________________________________
18.01.2022 r.
 
W dniu wczorajszym zakończyła się pierwsza edycja naboru zgłoszeń do projektu. W trakcie jej trwanie do tut. Urzędu wpłynęło 17 Wniosków o przyznanie grantu.

Z uwagi na fakt, iż w ramach projektu przewidziano wsparcie dla 20 jego Uczestników i Uczestniczek, nabór wniosków zostaje przedłużony do odwołania.

Termin zamknięcia naboru zostanie ogłoszone na stronie internetowej projektu po zebraniu brakujących, trzech Wniosków o przyznanie grantu. Zgodnie z zapisami Regulaminu, nabór będzie prowadzony jeszcze przez dodatkowe dwa dni robocze od dnia umieszczenia informacja o terminie jego zamknięcia. Wnioski, które wpłyną do nas w trakcie wspomnianych, dodatkowych dwóch dni, będą umieszczone na liście rezerwowej.

Jednocześnie już dziś rozpoczął się proces oceny 17 Wniosków, które zebraliśmy w trakcie pierwszej edycji naboru (do dnia 17.01.2022 r.). Zostaną one poddane ocenie, najpierw formalnej, a następnie merytorycznej. Informacje dotyczące wyników przedmiotowej oceny będą Państwu przekazywane w pierwszej kolejności telefonicznie oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej.
______________________________________________________________________________
22.12.2021 r.

Zgodnie z zapowiedzią, dziś zamieszczone zostały dokumenty niezbędne do wnioskowania o grant w ramach projektu. Prosimy o zapoznanie się w pierwszej kolejności z Regulaminem przyznawania grantu oraz Kartą oceny wniosków. Informacje zawarte we wskazanych dokumentach, przybliżą Państwu zasady fukncjonowania grantu, jako głównej formy wsparcia w projekcie oraz procedurę ubiegania się o jego przyznanie.

Wnioskowanie o grant polega na złożeniu w siedzibie Urzędu Wniosku, wraz z dwoma obligatoryjnymi załącznikami, w okresie obowiązywania naboru, tj. od 03.01.2022 r. do 17.01.2022 r. (włącznie).
Możliwe jest wydłużenie okresu naboru lub jego ponowienie. Decyzje w tej kwestii będą podejmowane na podstwie liczby Wniosków, które zostaną przez Państwa złożone w trakcie trwania naboru. Wszelkie informacje będą przekazywane Państwu poprzez stronę internetową.

Zapraszamy do składania Wniosków, a w przypadku wystąpienia wątpliwości, o kontakt z personelem projektu.
______________________________________________________________________________
20.12.2021 r.

W związku z uwagami zgłaszanymi przez osoby zainteresowane udziałem w projekcie, zmianie uległa minimalna, miesięczna wartość wypłaty wsparcia pomostowego, która wynosi teraz 1.000,00 zł. Jednocześnie bez zmian pozostaje górna granica wsparcia pomostowego - 2.800,00 zł / miesiąc.
W związku z niniejszą zmianą, maksymalna wartość jednorazowej dotacji, o którą można wnioskować w ramach projektu, wzrosła do kwoty: 26.000,00 zł.
_______________________________________________________________________________
17.12.2021 r.

W związku ze zbliżającym się rozpoczęciem planowanego terminu naboru Wniosków o przyznanie grantu informujemy, że dokumenty rekrutacyjne do udziału w projekcie zostaną opublikowane na stronie internetowej projektu w środę, 22 grudnia 2021 r. Dokumenty te uwzględniać będą Regulamin udzielania grantu, Wniosek o jego przyznanie (wraz z załącznikami) oraz Kartę oceny merytorycznej wniosku.

Nabór Wniosków o przyznanie wsparcia zostanie rozpoczęty w poniedziałek, 3 stycznia 2022 r. i potrwa on co najmniej 14 dni kalendarzowych, tj. do poniedziałku, 17 stycznia, włącznie. Możliwe jest wydłużenie okresu naboru lub jego ponowienie. Decyzje w tej kwestii będą podejmowane na podstwie liczby Wniosków, które zostaną przez Państwa złożone w trakcie trwania naboru. Wszelkie informacje będą przekazywane Państwu poprzez stronę internetową.
______________________________________________________________________________
28.10.2021 r.
 
Aktualnie przygotowujemy dokumenty projektowe, przede wszystkim Regulamin uczestnictwa w projekcie. Zostaną one opublikowane na niniejszej stronie niezwłocznie po ich opracowaniu. Nabór wniosków o udzielenie grantu planujemy uruchomić wraz z początkiem przyszłego roku. Natomiast już teraz można kontaktować się z naszymi pracownikami, w celu poznania szczegółowych informacji. Przedmiotowy nabór będzie miał najprawdopodobniej charakter zamknięty, a zatem osoby, które mają zamiar w nim uczestniczyć, będą musiały rozpocząć kompletowanie dokumentów aplikacyjnych z odpowiednim wyprzedzeniem.
______________________________________________________________________________

 

 

Załączniki

Raport 2023 - Nowe spojrzenie na wsparcie przedsiębiorczości
Raport 2023 - Nowe spojrzenie na wsparcie przedsiębiorczości.pdf 15858 KB

Informacje o publikacji dokumentu

Aktualności

DOKUMENTY 2025: DOTACJE


Rozwój potencjału PUP z dwóch największych miast Zagłębia Dąbrowskiego

​​​​​Witamy na stronie projektu Rozwój potencjału PUP z dwóch największych miast Zagłębia Dąbrowskiego.

Będziemy publikować tutaj najistotniejsze informacje dotyczące realizacji przedsięwzięcia. Na stronie znajdziecie Państwo przede wszystkim komunikaty o naborach Uczestników i Uczestniczek na poszczególne usługi rozwojowe, finansowane w ramach projektu, jak również informacje organizacyjne, odnoszące się do Państwa uczestnictwa w poszczególnych szkoleniach. Na początek proponujemy Państwu zapoznać się z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie, zamieszczonym poniżej. W przypadku pytań, wątpliwości, zachęcamy do kontaktu z nami. Dane kontaktowe znajdują się na dole strony.

                                                                                                                                                                

                                                                   AKTUALNOŚCI                                                                     

04​​​​.02.2025 r. Udostępniamy dokumenty rekrutacyjne

W dniu dzisiejszym uruchamiamy stronę internetową projektu, co inicjuje faktyczną realizację przedsięwzięcia. Poniżej udostępnione do pobrania zostały dokumenty regulujące zasady naboru Uczestników, tj. Regulamin rekrutacji i uczestnictwa wraz z załącznikami. Staraliśmy się, aby zarówno procedury rekrutacyjne, jak i zasady późniejszego udziału w projekcie, były jak najprostrze i nie budziły Państwa wątpliwości. Jeżeli jednak, po zapoznaniu się z dokumentami, pojawią się u Państwa pytania, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Projektowym. Szczególnie interesujący może okazać się dla Państwa załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu, jakim jest wykaz wsparcia dostępnego w ramach projektu, wraz z harmonogram planowanego rozpoczęcia realizacji poszczególnych usług rozwojowych. Będziemy starać się wdrażać poszczególne usługi, zgodnie z ustaleniami czasowymi, zawartmi w niniejszym dokumencie.

Informujemy ponadto, iż wkrótce ogłoszony zostanie pierwszy nabór dotyczący uczestnictwa w studiach podyplomowych,  rozpoczynających się od semestru letniego. Prosimy o regularne odwiedzanie naszej strony, tak abyście byli Państwo na bieżąco.

Regulamin rekrutacji i udziału w projekcie

Załącznik nr 1 - ankieta zgłoszeniowa

Załącznik nr 2 - deklaracja uczestnictwa

Załącznik nr 3 - wykaz wsparcia wraz z harmonogramem

                                                                                                                                                                

                                                                        KONTAKT                                                                         

Zespół projektowy:

Łukasz Hoksa - tel. 32/297-87-51; e-mail: lhoksa@pup.sosnowiec.pl

Dominika Orzechowska - tel. 32/297-87-50; e-mail: dzdulska@pup.sosnowiec.pl

                                                                                                                                                                

Projekt Rozwój potencjału PUP z dwóch największych miast Zagłębia Dąbrowskiego (typ projektu nr 1) dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Łączna wartość projektu wynosi: 570 588,25 PLN, w tym dofinansowanie UE: 485 000,01 PLN. Projekt realizowany jest w ramach Działania FESL.05.06. programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027.

 

 

 


Aktywizacja osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Sosnowcu


loga FE SL

Projekt pn. "Aktywizacja osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Sosnowcu" realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027.

Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus kwotą 9 751 544,95 zł, w tym wkład Unii Europejskiej: 8 288 813,21 zł.

Okres realizacji przedsięwzięcia: 01.04.2023-31.12.2024 r.

Celem projektu jest zwiększenie możliwości zatrudnienia mieszkańców i mieszkanek miasta Sosnowca, którzy zarejestrowani są, jako osoby bezrobotne, przede wszystkim należących do jednej z grup defaworyzowanych, tj.: osób młodych do 30 r.ż.; osób po 50 r.ż, kobiet, osób z niepełnosprawnościami, długotrwale bezrobotnych, osób posiadających wykształcenie niższe niż pomaturalne / policealne.

Formy wsparcia realizowane w projekcie:

  • staże zawodowe umożliwające praktyczną naukę zawodu, a w przypadku osób bez wcześniejszego doświadczenia zawodowego, pozwalające w łagodny sposób wejść na rynek pracy;

  • jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, które są szansą dla osób mających pomysł oraz inicjatywę do rozpoczęcia pracy na własny rachunek;

  • szkolenia zawodowe prowadzące do nabycia kwalifikacji zawodowych adekwatnych do aktualnych potrzeb lokalnego rynku pracy. Szkolenia są również dobrym wyborem dla osób, które posiadają zdezaktualizowane kwalifikacje zawodowe.


Wskazane powyżej formy pomocy uzupełnione są o indywidualne doradztwo, uwzględniające analizę umiejętności, predyspozycji i problemów zawodowych oraz kompleksowe, indywidualne pośrednictwo pracy.

W ramach projektu planowane jest objęcie wsparciem 351 osób bezrobotnych, w tym co najmniej 180 kobiet oraz 193 osób młodych, które nie ukończyły 30 roku życia. Wsparcie projektowe uwzględnia rozdysponowanie 198 dotacji na uruchomienie działalności gospodarczych, staże zawodowe dla 152 Uczestników oraz 8 szkoleń zawodowych. Głównym, zakładanym efektem realizacji projektu jest podjęcie zatrudnienia lub samozatrudnienia przez 287 jego Uczestników, którzy otrzymali uprzednio wsparcie w ramach przedsięwzięcia.

Terminy realizacji poszczególnych form wsparcia podawane będą w osobnych informacjach, umieszczanych na stronie PUP Sosnowiec (w aktualnościach na głównej stronie). Wsparcie udzielane w ramach projektu realizowane jest zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.



 

STAŻE 25 PRÓBA


DOKUMENTY: PRÓBA


Informacje o publikacji dokumentu

Menu nawigacji